Den indre kritiker: Hvorfor selvkritik og negative tankemønstre saboterer os
Vores indre dialog er spændende og til tider selvpinerisk. Vi er så vant til at være selvkritiske, at det er en folkesygdom. Vi har alle en indre stemme der kværner løs og hurtigt på aftrækkeren dømmer os selv og verdenen omkring os. Den har to sidekicks: Confirmation bias og ego (fede typer…) Og de saboterer os.
SABOTØRER
Vi har alle forskellige indre sabotører, vi kæmper med. Men en har vi alle til fælles: Dommeren. Der som en trold af en æske popper op og dømmer alt hvad vi foretager os. Psykologiske teorier peger på, at den indre kritiker udvikles tidligt gennem erfaringer, relationer og forsøg på at navigere sikkert i omgivelserne. Det er jo rigtig godt, at vi som børn lærer at navigere i livet. Problemet er hvis den del af os ikke udvikler sig med ind i voksenlivet, og vi løber rundt med et frygtrationale og perspektiv som en 5-årig. Det gavner hverken dig eller dine omgivelser.
Hvordan slukker vi den indre stemme der kværner løs? Hvordan kan vi få ro i hovedet og ikke føle os usikre? … Det kan vi ikke. Men det vi kan, er at blive bevidste og træne. For den der bare støjer og kværner løs, skal ikke forstyre den der ved.
NAME THE BEAST
Det handler om at blive bevidst om vores tanke- og adfærdsmønster og acceptere at de tanker, der opstår i vores hjernespin, ikke alle er brugbare og ikke 100% er os. Oftest er det automatadfærd, og ikke bevidste valg. Du kender det måske hvis du har prøvet at meditere og skal prøve at tænke på ingenting … Ja, det er jo super nemt… Tankerne flyver og hjernen spinner derudaf. Men det betyder ikke at det ikke kan trænes. Når vi bliver bevidste om at hjernen spinner af, så kan vi fange den igen.
Hver gang vi opdager et gammelt mønster og vælger at handle anderledes, udfordrer vi hjernens autopilot. Over tid bliver de nye spor stærkere og mere tilgængelige. I stedet for at fortsætte med 120 km/t ned ad den firsporede motorvej af vante tanker, kan vi begynde at tage sidevejene. De veje, der måske viser os en anden virkelighed end den, vores indre sabotør har fortalt os var den eneste. Det er sådan, tankemønstre og adfærd gradvist kan ændres.
Er det let? Nej! Kan man? Ja, absolut!
ZEN MOMENT
Tid får du ikke mere af, så der skal noget andet til.
Når du rammer familiens skød efter arbejde og glæder dig til at være sammen med dit afkom, men flatliner kognitivt og følelsesmæssigt, melder dig ud af kampen og ikke magter at være tilstede, dukker dommeren op igen. Men det hjælper ikke at slå sig selv i hoved. Du mangler jo ilt, og hvis du ikke først selv tager iltmasken på, så er du ikke til megen nytte.
Men hvad og hvordan gør man? Hvordan slukker vi for den indre dommer og får ro på vores hjerne? Det er hårdt arbejde og prioritering, men det kan lade sig gøre. Vi hjælper en del mennesker med at få mere overskud og ro på ved at identificere de indre sabotører og lære at fange dem inden de får ødelagt for meget. Og det er en fornøjelse at se når mennesker tager sig selv seriøst og prioriterer at skabe balance. Til gavn for sig selv og deres omgivelser. Læs mere om kalibrerings coaching -> her.
Det starter med at acceptere præmissen – du er god nok som du er. Tankemønstre og adfærd kan ændres og trænes.